Til Chris's Menu
Herrens Domme 2
af Chris Reed

Jeg ønsker at fortsætte vores studie om Herrens domme ved at tale om hvad det vil sige at være under nåde. I Romerne 6:14 læser vi, at vi "ikke er under loven, men under nåden", fordi Jesus døde for os.

Når en tyv blev dømt under gammeltestamentlige lov, blev han forpligtet til at betale erstatning. Han skulle være være "under loven", indtil hans gæld var betalt. Når han først havde betalt, var han under nåde og ikke længere under lovens dom. På samme måde betalte Jesus erstatning for vores synder. Jesus var under lov, da han betalte for vores synder på korset. Nu er vi under nåde.

Selvom loven ikke længere kræver dyreofre, som den gjorde før Jesus, er ofring stadig påkrævet. Det er derfor, indtil du ofrer det at bkive fornyet og modtage Jesus og blive født på ny, er du under loven. Det eneste offer, der nu er acceptabelt, er Guds Lams, Jesus, udgydte blod. Indtil du tilbyder det til Gud, er du under lovens straf. Du er under nåde, når erstatningen er betalt.

Så har vi ret til at stjæle, fordi vi er under nåde? Som Paulus sagde i Romerbrevet 6:15: "Nej langt fra!" Men meget af moderne kristen teologi spekulerer på, om vi skal synde, fordi vi har nåde til at modvirke det. Nogle tror endda, at de kan synde mere for at opleve mere af hans nåde. Bestemt ikke!

Skønheden ved korset og Jesu udgydte blod er, at når vi accepterer hans offer, opfylder vi lovens krav. Synd er lovløshed. "For ligesom I fremstillede jeres lemmer som urenhedens og lovløshedens trælle, der førte til mere lovløshed, således fremstil nu jeres lemmer som retfærdighedens trælle til hellighed" (se Rom 6:19).

Loven i sig selv kunne ikke redde nogen - men ikke fordi den var defekt. Loven var perfekt, men mennesket var ude af stand til at overholde den på grund af vores faldne menneskelige natur. Så Gud sørgede for en anden vej - Jesus kom og opfyldte loven. Jesus sagde i Matthæus 5:17-18 : "Tro ikke, at jeg er kommet for at ødelægge loven eller profeterne. Jeg kom ikke for at ødelægge, men for at opfylde. For sandelig, siger jeg jer, før himmel og jord forgår, vil ikke én jot eller én tøddel forgå fra loven, før alt er opfyldt.”

Vi opnår nu retfærdighed ved tro på Jesus Kristus. Det er retfærdiggørelse ved tro. Hvis du ikke tror på retfærdiggørelse ved tro, er du i problemer. For ellers forsøger du at komme til himlen ved din egen viljestyrke. Jesus overførte sin retfærdighed til os, da han betalte for vores synder på korset. Dette er kun muligt, fordi vi, når vi bliver en del af Kristi legeme, identificerer os med hans død.

Selv efter at vi har modtaget nåde, må vi dø for os selv dagligt. At dø dagligt betyder, at vi konstant dømmer kødet, eftersom Jesu korsfæstelse var lovens dom mod synd. Så længe vores kød forbliver dødt, er vi ikke under dom. Vi er korsfæstet med Kristus. Galaterne 2:20 siger: "Jeg er blevet korsfæstet med Kristus; det er ikke længere mig, der lever, men Kristus lever i mig; og det liv, som jeg nu lever i kødet, lever jeg i troen på Guds søn, som elskede mig og gav sig selv for mig."

Efterhånden som vi modnes i Kristus, bliver flere og flere områder af kødelig aktivitet korsfæstet. Ting, der plejede at være fristelser, er ikke længere fristelser. Vi har iført os Kristi sind og er blevet overvindere. At blive retfærdiggjort ved tro på Kristus betyder at tro, at vi ikke længere kan pege på vores gode gerninger som retfærdiggørelse for at slippe os ind i himlen. Nej, det eneste vi kan gøre er at pege på Jesus. Vores forsvar vil være, at Jesus Kristus betalte den fulde straf for os, når vi først har forpligtet os til at følge ham.

Der er dem, der forsøger at omgå behovet for enighed med og anvendelse af blodet, idet de siger, at Jesus døde for hele verdens synder. Denne idé er en halv sandhed. Ja, han døde for hele verdens synder. Men ideen om, at mennesker bliver frelst, før de kommer til omvendelse og aftale med Kristus, er falsk. Omvendelse er stadig påkrævet.

Nogle mennesker misforstår Romerbrevet 8:1, som siger: "Der er nu ingen fordømmelse for dem, som er i Kristus Jesus, som ikke vandrer efter kødet, men efter Ånden." Dette betyder ikke, at Gud ikke vil holde nogen ansvarlig for deres synd. Der er ingen fordømmelse , hvis vi dør dagligt og dagligt tilegner os korsets offer. Når vi dagligt regner os selv for døde for synden, er vi ikke længere underlagt lovens dom.

Det eneste, der vil tilfredsstille kravene i Guds lov, er Herren Jesu Kristi offer. Hvis vi ikke har Kristus, har vi juridisk intet forsvar. Nogle gange kræver loven dødsstraf. Den ultimative dødsstraf er den anden død, som er ildsøen.

Vi ønsker at opleve hans domme nu – når vi kan opleve hans barmhjertighed – ikke på den anden side uden barmhjertighed, eller når straffen vil være i overensstemmelse med forbrydelsen. Men Johannes 3:16 siger: "For så meget elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv." Jesus Kristus døde for at frelse os fra evig straf. Så vælg Kristus i dag.
OP